Ahmad Zahid Saran Wujudkan Konsep 'Satu Usahawan, Satu Keluarga'

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menyarankan konsep 'Satu Usahawan, Satu Keluarga' diwujudkan bagi menggalakkan golongan muda menceburi bidang keusahawanan.
Beliau mahu sekurang-kurangnya seorang daripada anggota keluarga menceburi bidang keusahawanan yang boleh menjadi tonggak kepada ekonomi keluarga.
"Kita mesti mulakan hasrat ini daripada sekarang. Daripada seorang usahawan dalam satu keluarga, ia akan membawa kepada penularan pengaruh kepada anggota keluarga yang lain," katanya ketika menutup Kongres Usahawan Muda Bumiputera 2015 di sini, hari ini.
Beliau berkata langkah itu perlu segera dimulakan memandangkan bidang keusahawanan muda masih lagi belum menjadi kerjaya pilihan dalam kalangan pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) tempatan.
Sebagai contoh, katanya, pada tahun 2013, hanya kira-kira satu peratus sahaja graduan dan lulusan IPT menceburi bidang keusahawanan dalam tempoh enam bulan selepas mereka menamatkan pengajian.
Ahmad Zahid dalam pada itu mengingatkan usahawan muda Bumiputera supaya memelihara modal, bukan sahaja dari segi kewangan sebaliknya turut mengambil kira modal insan, integriti dan kejujuran bagi mengimbangi antara dunia dan akhirat.
"Ramai yang telah berjaya...dan ramai juga yang lupa akan asas keagamaan," katanya sambil menjelaskan bahawa terdapat golongan yang telah Berjaya tetapi tidak menunaikan kewajipan seperti membayar zakat dan bersedekah.
Beliau juga mahu usahawan Bumiputera menyokong komitmen Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak melaksanakan program transformasi ekonomi yang tidak mengetepikan agenda untuk Bumiputera.
Katanya kerajaan menyediakan pelbagai kemudahan dan insentif bagi membantu golongan itu.
Mengenai kongres sehari yang bertemakan 'Ekonomi Satukan Kita', Ahmad Zahid berharap ia akan menjadi platform untuk golongan usahawan muda Bumiputera membincangkan hala tuju golongan itu dalam bidang keusahawanan.
-- BERNAMA

Popular posts from this blog

Kes bunuh Intan Suraya Mawardi: Syarikat kawalan keselamatan diarah kemuka surat tunjuk sebab

Polis, masyarakat berpisah tiada

Pekerjaan Sektor 3D Perlu Ditransformasi