Msia menerima 1.2 juta cap jari suspek pengganas



Malaysia dan Amerika Syarikat semalam menandatangani perjanjian untuk meningkatkan kerjasama antara kedua-dua negara dalam mencegah dan memerangi Jenayah Berat (PCSC). Perjanjian yang ditandatangani oleh Setiausaha Kementerian Dalam Negeri, Datuk Seri Alwi Ibrahim, adalah salah satu daripada dua dokumen penting selain Keselamatan Dalam Negeri Arahan Presiden No.6 (HSPD-6) Susunan, yang menjadi prasyarat bagi Malaysia untuk mengambil bahagian dalam Visa Amerika Syarikat Program Pengecualian (AS VWP).

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, menyaksikan majlis menandatangani perjanjian itu berkata, Malaysia menerima 1.2 juta cap jari melalui data biometrik yang akan digunakan oleh pihak polis. "Data ini akan digunakan oleh pihak polis untuk menganalisis senarai pengganas atau pengganas yang disyaki dari dalam dan luar negara, yang memilih untuk menggunakan Malaysia sebagai destinasi transit mereka.

"Pemeteraian perjanjian PCSC HSPD-6, bermakna kita perlu mengikuti semua keperluan bagi Malaysia untuk memasuki Amerika Syarikat VWP," katanya. HSPD-6 membolehkan pertukaran maklumat biografi pengganas yang diketahui dan disyaki manakala tumpuan PCSC mengenai kerjasama dalam pengesanan, pencegahan dan penyiasatan jenayah yang serius lebih berkesan.

Malaysia dan Amerika Syarikat telah menandatangani HSPD-6 Arrangement pada 8 Oktober lalu. Dokumen itu telah ditandatangani antara Zahid Hamidi dan Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Senator John Kerry di Washington DC.

Sementara itu, mengenai nasib Bernard Malaysia yang kemudiannya dilaporkan dibunuh oleh militan, Zahid berkata kerajaan masih belum menerima sebarang maklumat rasmi mengenai penemuan kepala terputus di Jolo, yang kononnya milik Bernard dan kemudiannya "Media antarabangsa telah melaporkan penemuan itu.

Walau bagaimanapun, kami tidak terima apa-apa maklumat rasmi. "Kami akan terus bekerjasama dengan bukan sahaja pihak berkuasa tetapi juga dengan pasukan perunding." Kami menghormati kedaulatan Filipina, dan berharap tindakan yang akan diambil (terhadap pelaku) mengikut amalan antarabangsa, "katanya.

Popular posts from this blog

Kes bunuh Intan Suraya Mawardi: Syarikat kawalan keselamatan diarah kemuka surat tunjuk sebab

Polis, masyarakat berpisah tiada

Pekerjaan Sektor 3D Perlu Ditransformasi