'Dalang' di sebalik langkah untuk menggulingkan Presiden Umno

Terdapat "dalang" di sebalik 34 bahagian Umno yang didakwa merancang langkah terhadap presiden parti dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.
Naib Presidennya, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata, beliau dapat mengesan rancangan dalang yang dikatakan yang kononnya meminta peletakan jawatan Najib pada Perhimpunan Agung Umno yang akan datang.

"Ada dalang yang telah menggunakan 34 pemimpin bahagian," kata Ahmad Zahid.
"Ini bukan satu ancaman, tetapi sebagai salah satu naib presiden saya dapat menghidu apa yang dilakukan oleh si putar belit untuk campur tangan dalam perkara itu dan menggunakan perpecahan di kalangan pemimpin untuk memajukannya," katanya selepas berucap pada Malaysia-China Economic Forum Peringkat Tinggi di sini hari ini.
Ahmad Zahid bagaimanapun menegaskan bahawa keputusan yang dibuat oleh 34 bahagian ini tidak akan menjejaskan kepimpinan Najib kerana mereka adalah minoriti.
"Tiga puluh empat pemimpin daripada 21,000 bahagian. Fikirkanlah sendiri, adakah ini membawa apa-apa faedah?" dia bertanya.
"Saya tidak mahu mempertikaikan usaha mereka tetapi Umno mempunyai prosedur yang betul dan undang-undang untuk memilih pemimpin, sama ada cawangan, bahagian atau negara," katanya.
Hujung minggu lepas, satu akhbar harian melayu melaporkan bahawa 34 ketua bahagian Umno dari lima negeri mahu Najib meletakkan jawatan sebagai Presiden Umno.
Kumpulan itu, yang mendakwa bahawa mereka mempunyai sokongan daripada 5,000 pemimpin bahagian, juga merancang untuk mengadakan protes terhadap kepimpinan semasa Umno bulan depan.

Popular posts from this blog

Pekerjaan Sektor 3D Perlu Ditransformasi

Kes bunuh Intan Suraya Mawardi: Syarikat kawalan keselamatan diarah kemuka surat tunjuk sebab

Polis, masyarakat berpisah tiada